GDZIE: Instytut Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego (obowiązują bezpłatne zaproszenia)

KIEDY: 27.06 godz. 19.00

  • koordynacja: Stowarzyszenie Podkultura
  • bezpłatne zaproszenia dostępne na stronie Estrady Rzeszowskiej
  • transmisja on-line: profil na facebooku Europejskiego Stadionu Kultury i kanał YouTube Estrady Rzeszowskiej

 

Dziewiąta edycja sztandarowego projektu festiwalu Wschód Kultury. Europejski Stadion Kultury pierwszy raz w swojej historii sięgnie po muzykę klasyczną i współczesną, skupiając się m.in. na uhonorowaniu niedawno zmarłego wybitnego kompozytora Krzysztofa Pendereckiego oraz na abstrakcyjnym skojarzeniu muzyki współczesnej w niecodziennym instrumentarium m.in. z twórczością Stanisława Lema, którego 100 rocznicę urodzin obchodzimy w 2021 roku ustanowionym Rokiem Stanisława Lema.

Jak zawsze twórcy koncertu oprócz eksponowania twórczości mistrzów wywodzących się ze Wschodu, skupią się na promocji unikatowych połączeń muzycznych oraz artystów związanych z regionem. W przypadku edycji 2021 będą to związani z Rzeszowem:  kompozytorka i aranżerka Anna Maria Huszcza, skrzypek i kompozytor Dawid Lubowicz (Atom String Quartet) oraz artysta wizualny Jakub Hader.

 

Pierwszy raz w Rzeszowie z regularnym koncertem wystąpi Atom String Quartet wizytówka polskiej muzyki na całym świecie z repertuarem zawierającym autorskie interpretacje utworów polskich kompozytorów, m.in. Krzysztofa Pendereckiego czy Zbigniewa Seiferta.

W drugiej części koncertu wystąpi wybitny polski saksofonista klasyczny Paweł Gusnar oraz prowadzona przez niego unikalna orkiestra saksofonowa – Warsaw Saxophone Orchestra, i kwartet saksofonowy – Nemesis Quartet. Obie formacje składają się z wybitnych młodych muzyków. Wykonają specjalnie przygotowany program złożony m.in. z kompozycji Anny Marii Huszczy na saksofon i elektronikę. Muzyce towarzyszyć będą dedykowane wizualizacje i oprawa graficzna autorstwa Jakuba Hadera.

 

Koncert Art Celebration odbędzie się w formule hybrydowej, z publicznością oraz w formie streamingu live.

 

Atom String Quartet to jeden z najbardziej intrygujących kwartetów smyczkowych na świecie, należący do grona najlepszych wykonawców jazzowych w Polsce. Zespół łączy możliwości kwartetu smyczkowego z szeroko rozumianą improwizacją. W jego twórczości – oprócz jazzu – słychać inspiracje polskim folklorem, muzyką z różnych regionów świata, a także muzyką współczesną i klasyczną.

Kwartet powstał w 2010 roku w Warszawie, tworzą go skrzypkowie: Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński, altowiolista – Michał Zaborski oraz wiolonczelista – Krzysztof Lenczowski. Od momentu zdobycia Grand Prix XIII Bielskiej Zadymki Jazzowej w 2011 roku zespół stale gości na największych polskich i światowych scenach muzycznych.

Kwartet nagrał pięć autorskich albumów, z których dwa otrzymały nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk”. Ostatnia płyta zespołu, pt. PENDRECKI ukazała się w 2019 roku i znalazły się na niej autorskie opracowania kompozycji Krzysztofa Pendereckiego na improwizujący kwartet smyczkowy. W 2021 roku ukazała się płyta „Karłowicz Recomposed” nagrana na zaproszenie Doroty Serwy – Dyrektor Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie, wspólnie ze Szczecin Philharmonic Wind Quartet – zespołem solistów tejże instytucji. Płyta zawiera pieśni Karłowicza zaaranżowane na improwizujący kwartet smyczkowy i kwartet dęty drewniany. Autorami aranżacji są muzycy ASQ, a wydawcą płyty Filharmonia im. M. Karłowicza w Szczecinie.

Muzycy Atom String Quartet są regularnie zapraszani do udziału w sesjach nagraniowych innych muzyków, współpracują z czołówką polskich i zagranicznych artystów oraz orkiestr.

 

ANNA MARIA HUSZCZA

Urodzona w Rzeszowie kompozytorka, aranżerka, rytmiczka, pedagog (m.in. wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie), doktor sztuk muzycznych.

W swojej twórczości sięga po różnorodne gatunki i style muzyczne, takie jak muzyka solowa, kameralna, symfoniczna, elektroniczna, utwory multimedialne – łączące taniec z muzyką. Jej kompozycje wykonywane były w kraju i za granicą (Litwa, Chorwacja, Ukraina, Słowenia, Czechy, Niemcy, Francja, Szwecja, Belgia, Japonia). Jest laureatką polskich oraz międzynarodowych konkursów kompozytorskich. W 2016 roku otrzymała stypendium w ministerialnym programie Młoda Polska, dzięki któremu powstała, m.in. jej debiutancka płyta.

Utwory Anny Marii Huszczy znalazły się na dziesięciu wydawnictwach płytowych, w tym na nagrodzonym Fryderykiem 2014 albumie Pawła Gusnara Saxophone Varie (2013) oraz na monograficznym albumie wydziwiAnka (2016/2017).

 

Paweł Gusnar – Saksofonista, kameralista, pedagog, profesor doktor habilitowany. Grę na saksofonie studiował w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2003 r. prowadzi klasę saksofonu w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz w Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi. W latach 2011–2016 pełnił funkcję prodziekana Wydziału Instrumentalnego UMFC. W 2016 r. został wybrany na stanowisko prorektora ds. zagranicznych UMFC (kadencja 2016–2020 oraz 2020–2024). Uczy także w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie.

Jest artystą wszechstronnym, otwartym na różne style i formy ekspresji. Jako jeden z nielicznych saksofonistów na równie wysokim poziomie łączy działalność na polu muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej. Jest propagatorem muzyki współczesnej, inspiratorem i pierwszym wykonawcą wielu dzieł polskich kompozytorów (dla niego powstało ponad 80 utworów, w tym aż 16 na saksofon z orkiestrą). Od 2015 r. nakładem Ars Musica i Chopin University Press ukazują się serie nut sygnowane jego nazwiskiem (m.in. Paweł Gusnar Collection). Jest również autorem Studiów orkiestrowych na saksofon (2018).

Koncertuje na estradach prestiżowych sal koncertowych – filharmonicznych i kameralnych, w Polsce i za granicą. Jako solista występował z niemal wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce, a także z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, orkiestrami Concerto Avenna, Capella Bydgostiensis, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Baltica, Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Elbląską Orkiestrą Kameralną, orkiestrą kameralną PRIMUZ, Zagreb Philharmonic Orchestra (Chorwacja), Royal Northern College of Music (Manchester, Anglia), Orchestre Valentiana (Francja), Lviv Chamber Orchestra „Academia”, Narodową Akademią Muzyczną Ukrainy im. Piotra Czajkowskiego,  Štátna Filharmónia Košice (Słowacja), Keimyung Symphony Orchestra (Daegu, Korea Płd.). Od 1998 r. stale współpracuje z Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovią i Polską Orkiestrą Radiową, z którymi grał pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, m.in.: Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Strugały, Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Rajskiego, Wojciecha Rodka, Jacka Rogali, Antoniego Wita, Kazimierza Korda, Jerzego Maksymiuka, Wojciecha Michniewskiego, Marka Minkowskiego, Agnieszki Duczmal, Tomasza Bugaja, Rolfa Becka, Johna Axelroda, Massimiliano Caldiego, Valery’ego Gergieva, José Marii Florência, Jean-Jacques’a Kantorowa, Jacka Kaspszyka, Michała Klauzy, Jerzego Swobody, Renato Rivolty, Jana Miłosza Zarzyckiego, a także Ennio Morricone, Marii Schneider i José Cury.

W zakresie muzyki jazzowej i rozrywkowej współpracuje z najlepszymi polskimi orkiestrami i big bandami, m.in. Adama Sztaby, Tomasza Szymusia, Krzysztofa Herdzina czy Kukla Band Zygmunta Kukli. Występował z czołowymi postaciami polskiej piosenki, jak również z gwiazdami światowej, rozrywkowej sceny muzycznej, wśród których znajdują̨ się̨ m.in.: Michael Bolton, Katie Melua, Lemar, Helena Vondráčková, Demis Roussos, Karel Gott, Matt Dusk, Garou, Isis Gee, Ruslana czy Chris Botti. Występuje także jako muzyk sesyjny (liczne produkcje TV i nagrania radiowe).

 

Brał udział w licznych, prestiżowych festiwalach. Wśród najważniejszych należy wymienić zarówno te z zakresu muzyki klasycznej, m.in.: World Saxophone Congress and Festival (17th – Strasbourg, 18th – Zagrzeb), SaxFest Vien (Wiedeń), International Music Festival Virtuosi (Lwów), Esterhazy Festival (Esterházy Palace – Eisenstadt), Vendsyssel Festival Frederikshovn (Aalborg), Hi Seoul Festival (Seul), La Folle Journée „L‘Harmonie des Peuples” (Nantes, Tokio), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej (Brześć), Festiwal Muzyczny Unii Europejskiej, Music Festival (Marl), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Bursztynowy Szlak”, Era Schaeffera, Festiwal Prawykonań w NOSPR, Muzyka u Źródeł, Legnickie Conversatorium Organowe, Dni Muzyki nad Odrą, Sacrum et Musica, Festiwal Nauki, Gdańska Wiosna Muzyczna, Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Muzyczny w Łańcucie, Sacrum Profanum, Musica Sacra, Musica Moderna, Generacje, jak i jazzowej i rozrywkowej, m.in.: Warsaw Summer Jazz Days, Gali TOPTrendy, Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, Sopot Festival, Wodecki Twist Festival, Komeda Music Festiwal, Music & Film Festiwal, Festiwalu Sztuki Estradowej, Baltic Song Festival (Karlshamn), Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, OPPA, Festiwalu „Serca Bicie”, Międzynarodowym Festiwalu Piosenki „Rzeszów Carpathia Festival”. Dwukrotnie był uczestnikiem programu MKiDN „Promocja polskiej kultury za granicą” (Promesa 2017 i 2018).

Zasiada w jury konkursów i prowadzi kursy mistrzowskie w najlepszych ośrodkach muzycznych świata – od Korei Południowej i Chin, przez liczne kraje europejskie, po Zjednoczone Emiraty Arabskie i USA. W dorobku ma ponad 60 płyt CD, w tym blisko 20 autorskich i współautorskich. Jest zdobywcą czterech „Fryderyków” (2014, 2015, 2016, 2019), Armatki Kultury za rok 2019 (za płytę Masses, DUX 1613), Nagrody Dyrektora CEA I st. (2018), Nagrody Rektora UFMC (2015) oraz Pizzicato Supersonic Award (2009). Trzykrotnie był nominowany do zaszczytnego tytułu Koryfeusza Muzyki Polskiej (2014, 2015, 2017). Uzyskał także nominację do International Classical Music Awards 2020 oraz do Wrocławskiej Nagrody Muzycznej (2017). Jest założycielem i dyrygentem Warsaw Saxophone Orchestra, z którą koncertuje w Polsce i za granicą. Angażuje się w działania popularyzujące naukę, kulturę i sztukę. Zorganizował m.in. II Polski Kongres Saksofonowy (2018 – pod honorowym patronatem Branforda Marsalisa, z udziałem 17 prelegentów i ponad 60 artystów) oraz konferencję naukowo-artystyczną Adolphe Sax – w 200. rocznicę urodzin i 120. rocznicę śmierci (2014). Od 2012 r. jest członkiem Rady Akademii Fonograficznej, sekcji muzyki poważnej (kadencja 2012–2018 oraz ponowny wybór na kadencję 2018–2021).

 

Warsaw Saxophone Orchestra – to formacja wyróżniająca się wysokim poziomem artystycznym, kreatywnością i twórczą pasją. Nietypowy skład zespołu otwiera przed wykonawcami szerokie możliwości interpretacyjne, stając się inspiracją dla kompozytorów i aranżerów. Warsaw Saxophone Orchestra powstała w roku 2017 z inicjatywy prof. Pawła Gusnara. Saksofon kojarzony jest dziś już nie tylko z muzyką rozrywkową czy jazzową, ale także z muzyką klasyczną. W projekcie tym odsłania swoje kolejne, orkiestrowo-symfoniczne oblicze. Cała rodzina saksofonów od sopranowego aż po basowy z powodzeniem imituje większość brzmień orkiestry symfonicznej, czasem big-bandu, wprowadzając do znanych dzieł nową jakość i paletę barw. W repertuarze orkiestry znajdują się transkrypcje i aranżacje utworów muzyki poważnej oraz utwory powstałe oryginalnie na ten skład. Zespół stanowią studenci i absolwenci klasy saksofonu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, którzy należą do grona najlepszych polskich saksofonistów młodego pokolenia.

 

Nemesis Quartet – kwartet saksofonowy, w którego skład wchodzą wyróżniający się saksofoniści młodego pokolenia: Oskar Rzążewski, Mateusz Warzecha, Karol Mastalerz oraz Wojciech Chałupka. Kwartet został powołany w 2020 r. a jego nazwa Nemesis nawiązuje do kwartetu saksofonowego (pod tym właśnie tytułem) Wojciecha Chałupki – jednego z członków kwartetu, adepta kompozycji. Motywem przewodnim powstania zespołu jest promocja saksofonu jako instrumentu dającego ogromne możliwości brzmieniowe oraz ekspresyjne. Nemesis Quartet jest laureatem m.in. I. nagrody na 7. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Bydgoszczy W swoim repertuarze młodzi kameraliści posiadają utwory pisane na saksofon, transkrypcje innych składów oraz muzykę najnowszą. Członkowie kwartetu są laureatami konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, każdy z nich ma również doświadczenie jako solista na estradach wielu sal koncertowych w Polsce oraz poza jej granicami. Wszyscy są studentami UMFC w klasie prof. Pawła Gusnara, stypendystami Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu stypendialnego Młoda Polska oraz stypendystami Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Połączenie młodzieńczej energii, wspaniałych umiejętności i pasji są właśnie syntezą NEMESIS QUARTET.

 

Scroll to Top