„(…) kolor ma moc. Może pobudzić lub uśpić, podniecić lub uspokoić, ogrzać lub oziębić, podrażnić lub ukoić, rozbudzić w nas namiętność lub wznieść na wyżyny duchowe. Zrozumienie koloru otwiera nowy wymiar naszej świadomości”( D. i H. Sun, 1996, s.14) 

Jako pierwszy Goethe badał działanie barw na organizm człowieka ( wpływ fizjologiczny) i na jego emocje (wpływ psychologiczny). Według niego światło – barwa – emocje tworzą łańcuch przyczyn i skutków. Ta praca choreograficzna jest próbą zrozumienia tego zjawiska. Koncentrujemy się na szukaniu w sobie wibracji wywołanych przez wizualizację koloru, sprawdzamy jak kolor rezonuje z innym np. dopełniającym, szukamy rytmu barwnego w tryptykach. Wibrację, rezonans i rytm możemy zobaczyć w ciałach tancerzy wystawianych na działanie barw.

UWAGA to projekcja zbliżona do ekspresji naturalnej. Polega na spontanicznym, nieintencjonalnym uzewnętrznieniu i wyrażaniu treści psychicznych w formach ruchowych. Choreografia konstruowana na zasadzie bodziec – reakcja, gdzie bodźcem dla tancerza są barwy.  Choreografia ta jest eksperymentem. Czy ciało poddane działaniu barwy może stanowić narzędzie do budowania struktury choreograficznej ? Czy ciało poddawane działaniu barw posługuje się jakimś uniwersalnym językiem? Jednak nas najbardziej, jako treść choreografii, interesuje fenomen wrażenia i doznania percepcyjnego. Muzyka, dźwięki użyte w choreografii będą służyły pogłębieniu działania barwy na ciało tancerza. Interesuje nas też to, nośnikami jakich treści wewnętrznych są barwy.

Ciało tancerza – to nośnik barwy i jej wpływu na motorykę, emocje, zachowanie.

Muzyka – pomaga doznawać barwy, czasem potęguje, a czasem zniekształca ich działanie.

Choreografia – wyznacza diagram, kontury wrażenia barwnego – ruchowego.

Scenografia rysuje przestrzeń eksperymentu.

Wizualizacje docierają do oka obserwatora.

 

Ruch tworzą: Joanna Jaworska – Maciaszek, Magda Widłak, Olga Bury, Tomasz Hołubowicz, Krystian Łysoń

Choreografia: Marta Bury

Muzyka: Maciej Maciaszek

Scenografia: Marta Ożóg, Piotr Karp

Wizualizacje: Serhij Sawczenko

Koordynacja: Tomasz Kuliberda

 

Scroll to Top