Ogólnopolska premiera wystawy fotografii Mistrza polskiego reportażu prasowego Tadeusza Rolke „Jutro będzie lepiej – Lwów 1989”, we współpracy z Centrum Historii Miejskiej Europy Środkowo – Wschodniej we Lwowie oraz pod patronatem Konsulatu Generalnego RP we Lwowie

„Cykl fotografii Tadeusza Rolke o Lwowie z lat 1989-1991 jest doskonałym historycznym źródłem i wyrazistą dokumentacją epoki przejściowej. Są to zdjęcia rzeczywistego, niedekorowanego i niemistyfikowanego Lwowa. Je śmiało można nazwać „na przeprawie czasu”. Na przeprawie między jeszcze wszędobylską sowiecką codziennością z pustymi sklepami, tłumami żołnierzy na ulicach, niejakościowym identycznym „kooperatywnym” ubraniem, kolejkami, brakiem uśmiechów, ale już z nadzieją na lepszą, bardziej sprawiedliwą, bo swoją przyszłość” (Wasyl Rasewycz).

W 1990 roku na zamówienie niemieckiego czasopisma „GEO” polski fotograf zaczął dokumentować wydarzenia we Lwowie, lecz przez nieznane okoliczności redakcja nigdy nie opublikowała te materiały. Dokładnie 30 lat później wystawa fotografii w Rzeszowie – właśnie w trakcie Festiwalu Wschód Kultury – Europejski Stadion Kultury 2019 – spróbuje odtworzyć kontekstualną i wizualną narrację, którą chciał przekazać autor. Z ponad 100 fotografii wybraliśmy 50 zdjęć, które pokazują różne historie miasta dokładnie w roku rozpadu ZSRR: od wieców i demonstracji do zmian przestrzeni publicznej i codziennego życia mieszczan. Jest to fotodokumentacja kryzysu, poczucia niepewności i jednocześnie determinacji i przeczucia zmian.

Wydarzenia ostatnich lat istnienia Związku Radzieckiego są udokumentowane w dziennikarskich reportażach, pracach naukowych i podręcznikach. Jednak ta opowieść artysty fotografa jest bardziej interesująca od podręcznika historii. Obiektyw Tadeusza Rolke wychwycił sceny lwowskiego życia z 1990 roku i pozostawił nam, widzom, odgadywanie znaczenia perspektyw i kontrastów, przypominanie bądź zgadywanie wydarzeń historycznych. Głównym w tych ćwiczeniach z odczytywania obrazów miasta i jego mieszkańców jest nie ulec pokusie poszukiwania ilustracji do znanych opowieści.

Wydarzenia z podręcznika są obecne w autorskiej wizualizacji, lecz one tworzą całość ze szkicami codziennego życia, z tym co wypadło z wielkiej historycznej narracji, częściowo się zapomniało, zniknęło, nie osiadło w archiwum. To wejrzenie od zewnątrz autora na Lwów jest uzupełnione tekstami historyków, którzy z jednej strony są badaczami, z innej – świadkami wydarzeń końca Związku Sowieckiego. Takie połączenie wejrzenia od zewnątrz i kontekstu wydarzeń od wewnątrz daje możliwość zestawienia różnych poglądów i perspektyw, zrozumienia, jakim był rok 1990 we Lwowie i dla Lwowa, oraz staje się bodźcem dla krytycznego przemyślenia 25 lat historii stanowienia się nowego państwa, budowy nowego społeczeństwa i jego wartości.

Tadeusz Rolke – polski fotograf. Jego działalność twórcza, która obejmuje 60 lat intensywnej pracy, rozpoczęła się od fotodokumentacji powojennej zrujnowanej Warszawy i jej odbudowy. Pracował dla wielu czasopism Polski i Niemiec jako fotodziennikarz, fotodokumentalista i fotograf fashion. Podstawowym w fotografii dla Tadeusza Rolke jest spontaniczność wejrzenia i dokumentacja rzeczywistości. Tadeusz Rolke ma na swoim koncie wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski”, Warszawa (projekty „Fotografowałem sześćdziesiąte i nie tylko”, 1997, „Wszystko jest fotografią”, 2009), w galerii Kunstverein, Hamburg (projekt „Targ rybny”, 2002), Fundacji Galerii Foksal, Warszawa (projekt „Rok&Rolke”, 2006) i w setkach innych małych i dużych galeriach i zakładach artystycznych Europy i świata. Odwiedzającym Centrum Historii Miejskiej już są znane prace fotografa, dzięki wystawom Tu byliśmy (Chasydzi) (2010) i Sąsiadka (2011).

 

Scroll to Top